skrastas.lt Regina Musneckienė
Kelionės pas išsigelbėjusią tetą
Kelmiškė tautodailininkė Kornelija Lopetienė kasmet po porą kartų skrenda į Izraelį aplankyti savo tetos Doros Šapyro. Vokiečių okupacijos metais Šapyrų, Zilbergų ir Rozinfeldų giminė slapstėsi netoli Kelmės esančiame Graužų kaime. Didelė žydų bendruomenė vylėsi, jog miške esančioje ūkininko sodyboje naciai jų neras.
Rozinfeldai gyveno Kelmės centre, name, kuriame tarybiniais metais įsikūrė karinis komisariatas.
Tačiau vieną dieną žydai buvo surasti ir miške, namas buvo apsuptas. Jame slapstęsi žmonės buvo išvaryti į mišką ir sušaudyti. Tik dviem mažiems Šapyrų vaikams Dorai ir Juozukui pavyko iššokti pro trobos langą ir pabėgti. Vaikai šiaip ne taip atėjo į Kelmę. Čia slapstėsi bažnyčioje ir pas gerus žmones, kol sulaukė vokiečių okupacijos pabaigos.
K. Lopetienės tėvas Juozas Šapyro gyveno ir mirė Lietuvoje, jo sesuo Dora šiuo metu gyvena Izraelyje.
Sušaudytų žydų kapavietė dabar atsidūrė ūkininko žemėje. Paminklinis akmuo pastatytas jų artimųjų rūpesčiu. Savivaldybė jau daugelį metų neišsprendžia problemos, kad ši Holokaustą menanti vieta būtų įamžinta. Prie jos sunku net prieiti. Privažiuoti neįmanoma.
Knygą padovanos J. Graičiūno gimnazijai
Prieš kelias dienas parskridusi iš Izraelio K. Lopetienė parvežė į Kelmę Haderos centrinės bibliotekos dovanotą knygą „Kelme est harut“ (Kelmė – nulaužtas medis“, kai kur verčiama „Kelmė – medis išrautas su šaknimis”), kurioje pasakojama apie prieš karą Kelmėje gyvenusią žydų bendruomenę.
Knygą išleido Tel Avivo universitetas. Medžiagą jai surinko ir spaudai parengė Kaune leidykloje redaktore dirbusi Bat –Sheva Levitan Kerbelnik. Kaip autorius nurodytas ir Idah Markus – Kerbelnik. Hebrajų kalba išleistą daugiau kaip 200 puslapių knygą ponia Kornelija padovanos Kelmės J. Graičiūno gimnazijai.
Gimnazistai daug dėmesio skiria žydų atminimui įamžinti. Jie tvarko žydų žūties vietas, pasodino pušelių, tujų. Kiekvienais metais rugsėjo 23-iąją uždega žvakelių ant senųjų žydų kapų ir jų žūties vietose, žydų papročiu padeda ir po akmenėlį.
Gimnazijos bendruomenės iniciatyva mieste atsirado Icchoko Mero aikštė, nes šis rašytojas baigė būtent Kelmės gimnaziją. Vilniaus Gaono žydų muziejui gimnazija pateikė pasakojimą apie I. Merą „Išsigelbėjęs žydų vaikas“.
Be to, gimnazijos informacijos centras surengė ekspediciją, surinko medžiagos apie žydų bendruomenės gyvenimą Kelmės krašte, parengė mokomąsias priemones: leidinį, skaidruolių rinkinį ir CD.
Užpildyta balta dėmė
Nors prieškaryje Kelmėje gyveno labai daug žydų, apie juos išlikę labai nedaug atsiminimų. „Žydų bendruomenės gyvenimas – balta dėmė mūsų krašto istorijoje, – sako Kelmės krašto muziejaus direktorė Danutė Žalpienė. – Žydai gyveno palyginti uždarą gyvenimą. Miesteliuose išlikę vos po vieną – du žydus. Ir jie mažai ką atsimena, nes per karą buvo maži. Beveik nėra ir jų religiją, buitį, papročius simbolizuojančių daiktų.“
Sužinojus apie 1993 metais Tel Avive išleistą knygą apie Kelmės žydus, muziejus ieškojo versto jos varianto. Pavyko gauti anglišką vertimą. O iš anglų kalbos pagrindines knygos istorijas vertė J. Graičiūno anglų kalbos mokytoja Živilė Sodaitienė.
„Dabar net keista, kad 20 amžiaus pirmoje pusėje beveik visi Kelmės centre stovėję pastatai priklausė žydams, o lietuviai dažniausia gyveno miesto pakraštyje. Namuose, gatvėse ir parduotuvėse dažnai galėjai girdėti jidiš kalbą“, – įspūdžiais apie knygos „Kelmė – nulaužtas medis“ vertimą dalijasi D. Žalpienė.
Žydai buvo amatininkai ir mokslo vyrai
Žydai sudarė visų Kelmės amatininkų pagrindą. Jie turėjo mėsos, bakalėjos, drabužių ir medžiagų krautuves, valdė vaistines, siuvo batus, skrybėles.
Vienas iš žinomiausių krautuvininkų buvo Stren Brother, turėjęs ūkinių prekių parduotuvę. Joje galėjai rasti visko nuo batų raištelių iki žemės ūkio padargų ir degalų.
Ypač populiari Kelmėje buvo Shectinų kepykla. Jos krosnimis penktadieniais galėjo pasinaudoti ir kiti miesto žydai. Fraz, Podlas, Karabelnik tiekė košerinę mėsą žydams ir nekošerinę lietuviams.
Margoliai gamindavo ledus, kuriuos pardavinėdavo Kelmės aikštėje. Gamino ir saldainius, į kuriuos dėdavo aguonų, morkų, vaisių.
Kelmės žydai steigė transporto kompanijas, įkūrė elektros stotį. Veikė net žydų bankas, kuriam 1930 metais vadovavo rašytojo Icchoko Mero tėvas Yehuda Mer. Tai buvęs labai išsilavinęs žmogus, sionistinio judėjimo dalyvis.
Viena iš labiausiai gerbiamų Kelmės žydų šeimų buvo elektrinės savininkai Odvinai, auginę net 18 vaikų. 1920 – 1930 metais dėl pramonės nuosmūkio nemažai Kelmės žydų šeimų emigravo į Pietų Afriką ir JAV.
Žydai Kelmėje buvo aukštos kultūros ir dvasinio gyvenimo pavyzdys. Čia veikė 1886 metais įkurta viena iš keturių Lietuvos žydų aukštųjų religinių mokyklų Ješiboto Talmudo Tora. Studentai išsiskirdavo santūriu elgesiu. Jie nešiodavo ilgus juodus apsiaustus, juodas skrybėles, baltus marškinius.
Veikė ir pasaulietinės mokyklos, kuriose buvo mokoma hebrajų kalbos, žydų istorijos ir kitų dalykų. Mergaitės mokėsi Shulamit mokykloje, berniukai – Javneh mokykloje. Kelmėje vienoje iš pirmųjų įsikūrė sionistinė Tarbut mokykla, kurioje kartu mokėsi ir berniukai, ir mergaitės.
Kelmėje buvo dvi sinagogos, senoji ir naujoji bei keletas maldos salių.
1941 metais, Vokietijos kariuomenei įsiveržus į Kelmės rajoną, vien Dirvoniukų kaime esančioje žvyrduobėje sušaudyta apie 480 žydų.
Žydai buvo naikinami ir kitose rajono vietose. Faktiškai buvo sunaikinta daugiau kaip 90 procentų žydų bendruomenės. Išsigelbėti gerų, rizikuoti nebijojusių lietuvių ar laimingo atsitiktinumo dėka pavyko tik vienam kitam žydų tautybės žmogui.
Autorės nuotr. ir reprodukcijos iš knygos „Kelme est harut“
Knygos, pasakojančios apie Kelmės žydus, viršelis.
Naujoji Kelmės sinagoga, stovėjusi miesto centre.
Senoji Kelmės sinagoga.
Knygos puslapiai pasakojantys Šapyrų, Zilbergų ir Rozinfeldų šeimos istorijas.
“Šiaulių kraštas”