„Vien todėl, kad esu romė, žmonės stebi mane pro padidinamąjį stiklą“, – teigia šiaulietė Konsuela Mačiulevičiūtė, Romų integracijos centro vadovė.
Savaitgalį Šiauliuose praūžė romų tradicinės muzikos festivalis „Tamburinas“. Romus iš visos Lietuvos į šį renginį subūrė Konsuela Mačiulevičiūtė, kuri jau kone dešimtmetį dirba su Šiaulių apskrities romų bendruomenėmis, yra projekto „Dirbkime kartu su romais. Nauji iššūkiai ir galimybės“ tarpininkė Šiauliuose. 32 metų Konsuela yra ne tik romų aktyvistė, bet ir atlikėja, muzikos pedagogė, nemažai pasiekusi kaip saviveiklininkė, apdovanota konkursuose ir festivaliuose. Ji dirba su vaikais ir siekia, kad kuo daugiau romų vaikų pamatytų, jog galima gyventi kitaip nei jų tėvai, siektų mokslo ir kartu išlaikytų romų tradicijas ir kultūrą. Konsuela daug važinėja po konferencijas, atstovauja bendruomenei įvairiuose pasauliniuose renginiuose romų integracijos klausimais.
Romai garsėja savo kultūra – ugningais šokiais ir širdį uždegančiomis dainomis. Tai įrodėte ir festivalyje „Tamburinas“. Ar galima sakyti, jog esate talentinga tauta?
Tikrai gausiai susirenka žmonių į mūsų renginius, nes visiems labai įdomu pasižiūrėti, pasidomėti mūsų kultūra, žmonėms rūpi mus pažinti, nes daugumai esame paslaptinga, nepažinta tauta. Mano manymu, romai visais laikais susilaukia daug dėmesio – jie yra tam tikra mistika, traukianti žmones.
Tiesa, tik nuo pačių romų priklauso, ar jie sulauks pozityvaus, ar negatyvaus dėmesio. Žinoma, esame talentingi, bet turbūt tai ne nuo tautybės priklauso. Tai vienas iš stereotipų: jei esi romas, būtinai esi balsingas ir sugebi groti ar šokti. Kita vertus, didelė dalis tiesos yra – daug romų yra dainingi, mėgstantys linksmintis žmonės.
Kokių dar stereotipinių apibūdinimų apie romus tenka išgirsti? Ar sulaukiate negatyvaus dėmesio savo atžvilgiu?
Ką jūs galvojate, kai pamatote romę? Kad apvogs, nužiūrės, prakeiks? Tai vieni iš dažnesnių stereotipų. Dažnai įtariai žiūrima į tamsesnę odos spalvą, manoma, kad jei žmogus rudų akių, jis yra apgavikas. Tenka išgirsti, jog esame tinginiai, narkomanai, nusikaltėliai. Neretai šie stereotipai trukdo romų integracijai. Labai sunku, kai turi geranoriškų siekių, tačiau kažkas lipdo tau etiketę, stebi pro padidinamąjį stiklą. Anksčiau man buvo labai sunku, kad mane visi pastebi, nes esu romė, bet dabar jau įpratau ir nebekreipiu dėmesio. Sau ir kitiems jau įrodžiau, ko esu verta. Turiu daug draugų, kuriems visai nesvarbu, kokia mano tautybė.
Kaip jūsų gyvenimą paveikia rezonansiniai įvykiai, kuriuose dalyvauja romai?
Po jaunos merginos nužudymo tragedijos, sukrėtusios visą Lietuvą, buvo juntamas masinis romų puolimas. Daug kas tiesiai rėžė, kad visi esame vienodi. Tada jaučiausi labai blogai. Netrukus, sugedus automobiliui, kelyje teko sustoti, bandžiau prašyti žmonių pagalbos, stabdyti automobilius, bet man niekas nesustojo! Nesvarbu, kad nesu niekam nieko blogo padariusi. Manau, kad neturėtume skirstyti žmonių pagal tautybę, nes yra tiesiog gerų ir blogų žmonių, svarstyti turėtume jų elgesį, o ne tautybę. Deja, realybė yra kitokia.
Kaip apibūdintumėte romų šeimas, kurios gyvena Šiaulių regione?
Šiaulių regione šiuo metu gyvena apie 500 romų. Čia gyvenantys romai, skirtingai nei sostinėje, nekuria taborų, neišsišoka, gyvena ramiai ir retai pakliūna į teisėsaugos akiratį. Asocialiai gyvena tik kelios romų šeimos. Nemažai romų neturi darbo ir gyvena iš pašalpų, tačiau prisiduria augindami gyvulius – karves, ožkas, arklius. Kiti prekiauja – vaikšto po namus arba dirba turguje. Šeimos gausios – augina po 5-6 vaikus. Būna ir taip, kad vaikai vaikus augina.
Koks yra romų gyvenimo būdas, tradicijos?
Tradicijų yra daug ir įvairių. Romai tiki Dievą, yra pasikrikštiję, lanko bažnyčią, labai svarbios šeimos vertybės, tradicijos. Istoriškai susiklostė, kad kai įvairios tautos kariavo dėl žemių, romai nekariavo – jie keliavo iš vienos vietos į kitą, ieškodami geresnių sąlygų gyventi. Esame klajoklių tauta. Romams labai svarbu saugoti savo tautos tradicijas, o ne žemę. Nors tos ilgaamžės tradicijos ir kinta, tai vyksta išties lėtai. Romai yra geri, taikūs žmonės, kurie moka nuoširdžiai džiaugtis gyvenimu. Skiriasi temperamentas, romai yra atviri ir netgi tiesmuki, o lietuviai santūresni, ramesni.
Kokios yra jūsų šaknys, ar visą laiką gyvenate Šiauliuose?
Gimiau Kaune, o augau – Šiauliuose. Lietuvoje šiuo metu auga jau šešta mūsų giminės karta. Mano šaknys – romų šaknys, bet yra ir lietuviškų genų – mano prosenelė buvo lietuvė. Mūsų protėviai susigiminiavo su lietuviais. Vaikystėje Šiaulių krašte gyveno daug mano bendraamžių, giminaičių vaikų, pusseserių, o šiuo metu esu likusi viena – visi bendraamžiai emigravo.
Ar romai lengvai integruojasi, noriai keičia savo gyvenimo būdą?
Pamatęs kitokį gyvenimą, pajutęs geranoriškumą, žmogus ima norėti keistis. Vyresnių romų nuostatas ir pažiūras yra sudėtinga keisti, bet jaunimas tai daro noriai. Labai džiaugiuosi, kad jaunimui sekasi – Šiauliuose vienas vaikinas kolegijoje jau baigė teisę ir vairavimo kursus, mergina abiturientė baigia makiažo kursus ir jau dirba, telefonų salone dirba mergina baigusi kolegiją, regbio komandoje žaidžia romas vaikinas ir garsina Šiaulius. Taigi, tereikia tik noro ir galima visko pasiekti.
Esate jiems įkvėpimo šaltinis?
Aš labai norėjau gyventi kitaip ir atkakliai to siekiau. Mano mama – namų šeimininkė, tėvas verčiasi ūkiškai. O mano gyvenimas nuo mažens buvo ir yra – muzika. Šiaulių universitete įgijau muzikos pedagogės specialybę – už studijas mokėjau pati, mokytis norėjau pati, mano tėvai nebuvo pratę prie to, o aš buvau labai užsidegusi. Mane įkvėpė mano scenos krikštatėvis, dabar jau iškeliavęs į Anapilį muzikantas Kęstutis Gascevičius, kuris mane mokė muzikos mokykloje ir jo žodžiai „tu gali!” mane pastūmėjo dirbti ir tikėti savo jėgomis, siekti tikslo. Dabar dirbdama su vaikais ir jaunimu aš siekiu to paties – pastūmėti juos gyventi kitaip, nei gyvena jų tėvai, ir siekti savo svajonių.
Kokios yra didžiausios romų problemos, iššūkiai, su kuriais tenka susidurti?
Pagrindinės priežastys, lemiančios romų integracijos bei mokymosi sunkumus, yra susijusios su socialinių įgūdžių stoka, kalbos barjeru ir mokyklos nelankymu. Ankstesniais laikais išsilavinimo tiek nereikėjo, taigi romai dirbdavo – imdavosi amatų, verslo, kuris yra romų kraujyje. Dabar išsilavinimas yra būtinas, o romus, kurie baigė studijas, galima suskaičiuoti ant pirštų. Prie to romai dar neįprato. Daugelis mokyklą palieka 16–17 metų, nes susiranda galimybių užsidirbti ir sumažinti nepasiturinčiai gyvenančių tėvų naštą. Palikus mokyklą prasideda bėdos: neišsilavinusiam jaunimui sunku darbą susirasti. Dažnas neturi įgūdžių jo ieškotis – nežino, kaip rašyti gyvenimo aprašymą, bendrauti su darbdaviais. Nemažai jaunimo emigravo į užsienį. Ten darbą rasti jiems yra kur kas lengviau, nes užsienyje niekas nekreipia dėmesio į tautybę ir išsilavinimo reikalavimai mažesni. Nors Lietuvoje visuomenės požiūris į romus keičiasi, dar pasitaiko atvejų, kai darbo jie negauna būtent dėl savo tautybės. Studijų metais ir pati esu tai patyrusi. Tačiau aš visada vadovaujuosi posakiu: „Kaip šauksi, taip atsilieps“, tad jei pats nori kažką keisti, veikti, bendrauti, daryti gerus darbus – pirmyn! Manau, kad į gera visada bus atsakyta geru. Ir tai tikrai nepriklauso nei nuo žmogaus tautybės, nei nuo rasės.
Straipsnis parengtas įgyvendinant projektą „Rekomendacijų dėl veiksmų kovojant su antisemitizmu ir romofobija Lietuvoje paruošimas ir viešinimas“.